Home » . » Herroepingsrecht

Herroepingsrecht

De herroepingstermijn

De consument kan binnen 14 kalenderdagen beroep doen op zijn retourrecht. De dag waarop deze termijn in gaat geldt niet als één van deze 14 dagen. Doet de consument bijvoorbeeld een aankoop op de 1e dag van de maand, dan loopt de termijn af op de 15e dag van de maand, op het einde van het laatste uur van deze dag. Als dit een zaterdag, zondag of feestdag is, dan loopt de termijn af op de eerstvolgende werkdag.

Uitpakken en proberen

Na het ontvangen van een product heeft de consument het recht om dit product te inspecteren. Voldoet het aan de eisen, werkt het naar behoren? Het product mag uitgepakt worden, maar de consument moet wel zorgvuldig met het product omgaan. Als het product door schuld van de consument beschadigd raakt, dan mag de handelaar de ontstane schade verrekenen met het terug te betalen bedrag.

Wijze van herroepen

Het product of de dienst is ontvangen, het blijkt niet te voldoen aan de eisen van de consument en dit alles valt binnen de herroepingstermijn. Wat nu? Schriftelijk, bij voorkeur per email, herroepen is aangeraden, omdat de consument zo kan bewijzen dat op de juiste wijze en binnen de herroepingstermijn het recht op retour is uitgeoefend.

 Retourneren van de bestelling

De consument moet de geleverde producten binnen 14 dagen terugsturen naar de verkoper. Deze periode gaat in zodra de consument beroep heeft gedaan op zijn herroepingsrecht, en bij de handelaar heeft aangegeven de producten te willen terugsturen.

Terugbetaling

De herroeping van een product of dienst is gratis voor de consument. Binnen 14 dagen nadat de consument een beroep heeft gedaan op zijn herroepingsrecht, betaald de handelaar u de prijs van het product inclusief de retourkosten terug. Heeft de consument voor een duurdere leveringswijze gekozen dan de goedkoopste standaardlevering, dan draait hij zelf op voor de extra kosten.
Onder volledige terugbetaling vallen ook de bezorgkosten, administratiekosten en andere kosten die de consument heeft moeten betalen. Als de consument een of meerdere producten uit de bestelling houdt, dan krijgt hij alleen de kosten terug van de producten die hij terugstuurt, niet de bezorgkosten of administratiekosten.